Durf te dromen met easyScrum

Hoe ziet jouw droomproces eruit? En hoe zorg je er dan voor dat die verbeteringen ook echt ingevoerd kunnen worden? EasyScrum is een methode waarmee je in kleine, overzichtelijke stappen en samen met je collega’s aan de slag gaat met het verwezenlijken van jouw droomproces. Een praktische en resultaatgerichte aanpak, gebaseerd op bewezen methodieken als Lean, Agile en Scrum. En, niet onbelangrijk: ook nog erg leuk om toe te passen!

Waarom easyScrum?
EasyScrum is uitermate geschikt voor het in kaart brengen, prioriteren én doorvoeren van verbeteringen binnen een organisatie. Deze verbeteringen kunnen betrekking hebben op verschillende aspecten, zoals de mens, de bedrijfsprocessen, het beleid of de informatiesystemen. Nadat duidelijk is op welke aspecten de geconstateerde verbeteringen betrekking hebben, ga je aan de slag om deze verbeteringen direct in de praktijk te brengen. Dit doe je steeds in kleine stappen en met volledige betrokkenheid van de organisatie. Zo borg je ook echt dat de verbeteringen worden doorgevoerd in de praktijk. En het vormt tegelijkertijd de basis voor het continu verbeteren!

Wat is easyScrum?
Met easyScrum maken we, vanuit de organisatiestrategie en het beleid, steeds de verbinding met de praktijk. Dit doen we altijd samen met de ‘werkvloer’ (bottom-up) waardoor we maximaal werken aan de acceptatie van de medewerkers. En dat zorgt voor direct resultaat én veel plezier.

We starten met het verkennen van de strategische kaders en het vaststellen van de strategische doelstellingen. Dit is de basis van waaruit de medewerkers de processen kunnen optimaliseren. Daarna gaan we op klantReis. In deze sessies gaan we samen met medewerkers, en eventueel klanten, de bedrijfsprocessen analyseren en inventariseren welke verbeteringen er allemaal mogelijk zijn.

We doen dit volgens de principes van Lean, waarbij maximale klanttevredenheid en zo efficiënt mogelijk (samen)werken de uitgangspunten zijn.De uitkomst van een klantReis beschrijft het gewenste proces, maar ook de belemmeringen die we moeten wegnemen om het doel te behalen. De “werkvoorraad van verbeterpunten” wordt beschreven en gecategoriseerd in onderdelen, zoals de organisatie, cultuur, kennis, processen en systemen.

Wanneer de klantReis de start is van een selectietraject, dan vormen de verbeterpunten de basis voor zowel het Programma van Eisen als de Use Cases (als input voor onder andere de demo’s die de leveranciers geven). Maar niet alle verbeterpunten zijn ICT gerelateerd. Met verbeteringen op het gebied van kennis, cultuur en organisatie kan bijvoorbeeld gelijk gestart worden.

Alle verbeteringen sorteren we vervolgens samen met de organisatie op impact, inspanning en prioriteit. Zo kunnen we heel gericht verbeteren. Dit doen we via een op maat gemaakte scrum-methode. Verbeteringen worden kort cyclisch ingevoerd via sprints van maximaal drie weken.Na elke sprint volgt een review en een demo aan de betreffende collega’s. Zo maken we het proces met elke sprint beter en betrekken we de hele organisatie.

Bekijk ook ons aanbod aan trainingen

easyScrum

Card image cap

Anna Huisman
Projectleider dienstverlening Kennemer Wonen

“Nog nooit werd een andere manier van werken zo snel opgepakt en toegepast. Een paar steekwoorden vanuit de organisatie na de eerste klantreis en scrumsessies: energiek, efficiënt, praktisch…”